Rozwój niemowlaka - Dowiedz się tutaj.

Pamiętam emocje które mną targały jak po raz pierwszy zostałem ojcem- ekscytacja pomieszana z niewielką ilością niejasności. Z jednej strony jesteś mega szczęśliwy i zadowolony, z 2-giej strony jednak zadajesz sobie pytanie- co teraz ? Najgorsza była niewiedza- masę pytań co robić w danych momentach, co będzie robiło dziecko i jak się wówczas zachowywać. I najważniejsze- jak to dziecko będzie się rozwijało, skąd mam wiedzieć, że jest poprawnie, że nie powinienem reagować, że czegoś nie robię źle. Najgorsze jest jednak pomieszanie opinii ludzi których uważasz za znawców. Pytasz położnej jak często myć dziecko, a ona oznajmia, że niektórzy to kąpią codziennie, drudzy co parę dni, a inni jeszcze rzadziej. Pytasz jak często karmić i ile- to mówi, że różnie niektórzy to tak, a inni tak…
Myślę więc, iż dla świeżo upieczonych rodziców bardzo istotne jest mieć świadomość jak rozwija się malutkie dziecko, czego się spodziewać i kiedy reagować. Ta nauka musi być więcej powszechna.
Nie zapominaj jednak, że wiadomość pokroju „typowy rozwój dziecka” określane są statystycznie i na ogół zawierają grupę dzieci w której 90% dzieci osiągnęło określoną umiejętność. Pamiętajcie również, że jeśli wasza pociecha jest wcześniakiem to powinno się należycie wskazać stosowny miesiąc rozwoju.
Zdolności dziecka w 4 i 5 miesiącu życia.
Główka.
-niemowle staje się coraz bardziej symetryczny -układa główkę prosto wobec tułowia. Problemem jaki potrafisz wychwycić wydaje się być to, że główka skręcona jest ciągle w jedną stronę, czy 1 ucho jest nieprzerwanie bliżej barku - na przykład lewe ucho jest blisko lewego barku, szyja po stronie lewej jest skrócona, a po prawej stronie jest wydłużona.
-niemowle zaczyna obracać głowę podążając za pokazywaną mu zabawką. Niepokój wzbudzić może sytuacja jeśli dziecko nie skręca głowy w jedną stronę - gdy w trakcie zabawy wodzisz zabawką w tą i z powrotem bobas nie skręca główki lub jakość owego skrętu wydaje się kompletnie różna niż w stronę przeciwną.
-w noszeniu na rękach dostrzeżesz, że raz za razem poprawniej radzi sobie w trzymaniu główki. Wówczas gdy starsze dziecko nie ma umiejętności stabilnie utrzymać główki, należy ją stabilizować, oznacza to, że mięsnie stabilizujące takie jak mięśnie pochyłe, mostkowo-obojczykowo-sutkowaty, czy krótkie mięsnie kręgosłupa nie wykonują swojej pracy odpowiednio.
Ręce.
-maluch przez łączenie rączek i wkładanie ich do ust uczy się lini środkowej ciała, jaka w późniejszym etapie życia jawi się być dla niego nieustannie odniesieniem. Gdy zaobserwujemy, że nasze dziecko chwyta zabawki wyłącznie jedną dłonią, albo 1 ręka pełni wybitnie mniejszą koordynację może to świadczyć o nieprawidłowym kierunku rozwoju neuromotorycznego.
Nóżki.
Kończyny dolne jeszcze częściej podciągane są do góry, na wstępie niemowle zacznie dotykać kolan, a w następnej kolejności stóp. Noworodek uczy się w ten sposób swojego ciała- dowiaduje się, że posiada stopy. Może to jednak wykonywać na kilka sposobów- aktywnie- unosząc miednicę, wówczas stymuluje, kształtuje i ćwiczy mięśnie brzucha. Jeśli nie będzie unosić miednicy do góry, będzie szukało rozwiązania zastępczego- może na przykład mocno wychylać kolana w bok i próbować przyciągać stopy do buzi. Wskazane jest podkreślić, że deficyt aktywności mięśnie brzucha w późniejszym czasie może mieć wiele złych konsekwencji i doprowadzić do:
- wady postawy,
-skrzywienia kręgosłupa,
-nieprawidłowego ustawienia kończyn dolnych- koślawość kolan,
-niewłaściwej stabilizacji kręgosłupa lędźwiowego- i dużo innych.
Moje dziecko robi to inaczej- i co z tego ?
Czasem słyszę od znajomych, że ich noworodek przeprowadza daną czynność odmiennie niżeli wszystkie noworodki - czy to coś negatywnego ? rehabilitacja sanok więc należy się zastanowić dlaczego robi to nie tak samo ? Bowiem jeśli bobas posiada zaprogramowany zrównoważony rozwój- a z jakiegoś względu go omija- to coś się musiało stać. Jeśli noworodek w czasie pełzania używa jednej nogi, a drugą ciągnie- to zapewne część mięśni w ciągniętej nodze nie ma harmonijnego napięcia. Jeśli to nie zostanie wyłapane na wczesnym etapie może w przyszłość mieć to niebezpieczne skutki.
Moje dziecko ominęło pozycję- co z tego ?
W czasie każdego ruchu kończyną górną, czy kończyną dolną do mózgu malucha - a szczegółowo do kory ruchowej- wysyłany jest sygnał, iż tenże ruch nastąpił. Zatem „prawidłowy” rozwój ruchowy zapewnia również prawidłowy progres mózgu noworodeka.
Kto powinien być w szczególności wyczulony ?
Informacje te nie powstały aby straszyć świeżo upieczonych rodziców, a jedynie w celu zwiększenia świadomości rodziców ! http://fizjoterapeuta-sanok.pl/ zamartwianie się, czy wszystko jest na pewno ok. nie ma sensu i może przysporzyć niepotrzebnego poddenerwowania. Jest jednak grupa dzieci, która w szczególności jest wystawiona na pewne „komplikacje” rozwojowe:
-stosowanie używek w ciąży,
-wypadek lub infekcja w ciąży,
-stres,
-przedłużający się poród,
-poród pośladkowy,
-owinięcie się pępowiny wokół szyi,
-przedwczesny poród (2 tygodnie przed),
-niska waga urodzeniowa,
-zniekształcona czaszka,
-reakcje niepożądane na szczepionki,
-opóźnienie w nauce chodzenia,
-opóźnienie w nauce mówienia,
-choroba lokomocyjna,
-trudności z nauką czytania,
-trudności z nauką pisania,
-słabo rozwinięta koordynacja oko-ręka.
Czego dziecko potrzebuje do prawidłowego rozwoju najwięcej ?
Badania demonstrują, że pomimo dużej liczby różnic duże znaczenie ma to czy dziecko jest … kochane. Nawet dzieci , które w wyniku rozmaitych incydentów wykazywały pewne „defekty” rozwojowe- jeśli poświęcało im się stosowną ilość uwagi, obcowało z nimi -rozwijały się lepiej niż dzieci które wychowywane były w izolacji społecznej (bez miłości).
Podsumowując:
Kochaj, nie stresuj się, obserwuj i w razie czego reaguj !